Monday 25 May 2015

[Status Hadis Puasa Khusus Pada Hari Nisfu Syaaban]


Baru-baru tersebar di media sosial hadis galakan puasa Nisfu Syaaban secara khusus dengan lafaz berikut:
إذا كانت ليلة النصف من شعبان فقوموا ليلها وصوموا نهارها...
Maksudnya: Apabila datangnya malam Nisfu Syaaban maka hidupkanlah malamnya dan puasalah pada siang harinya...
Justeru orang ramai mula bertanya saya tentang statusnya kerana ia dibaca oleh seorang yang bergelar syeikh. Sebelum saya jawab status hadis ini, saya ingin tegaskan beberapa perkara:
1. Perbincangan ini adalah perbincangan ilmiah. Seeloknya ia tidak didasari dengan emosi dan kebencian. Bahkan ia mesti didasari dengan sikap homat dan kasih sayang kerana masing-masing mencari kebenaran.
2. Saya tidak akan membincangkan soal kelebihan malam Nisfu Syaaban kerana ada hadis lain yang menghuraikan kelebihan malam tersebut. Saya hanya ingin fokus kepada riwayat ini sahaja. Adakah ia sahih dari mulut baginda Nabi sallallah alaih wasallam?
3. Setiap anggapan bahawa artikel ini menghalang orang beribadat mestilah dijauhi kerana saya hanya ingin membincangkan status hadis sahaja.
4. Saya akan menghuraikan status hadis berdasarkan fakta yang dibawa oleh ulama hadis.

Baiklah, sekarang saya akan nyatakan status hadis ini. Hadis ini adalah hadis riwayat Ibn Majah dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman. Hadis ini PALSU. Ini kerana dalam sanadnya terdapat seorang perawi bernama Abu Bakar bin Abdullah bin Abi Sabrah. Berikut adalah komentar ulama Jarh wa Taadil terhadap kredibiliti beliau:
1. Ahmad bin Hanbal: Pemalsu hadis dan pendusta. Hadisnya tiada nilai.
2. Kata Ibn al-Madini: Daif, perawi hadis munkar (Munkar al-Hadith)
3. Kata al-Bukhari: Daif, perawi hadis munkar (Munkar al-Hadith)
4. Kata Ibn Maien: Pemalsu Hadis
5. Kata al-Nasaie: Matruk (perawi yang ditinggalkan riwayatnya)
6. Kata Ibn Hibban: Beliau meriwayatkan hadis palsu (dan menyandarkannya kepada perawi tsiqah), tidak halal meriwayatkan darinya dan berhujah dengannya sama sekali.
7. Kata Ibn ‘Adiyy: Beliau antara pemalsu hadis.
(Lihat: al-Nasaie, al-Dhuafa’ wa al-Matrukin, hlm. 114, Ibn Hibban, al-Majruhin, jld. 2, hlm. 407, Ibn Abi Hatim, al-Jarh wa Taadil, jld. 7, hlm. 306, al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, jld. 14, hlm. 370-371, Ibn ‘Adiyy, al-Kamil fi al-Dhu’afa’, jld. 7, hlm. 297, al-Zahabi, Mizan al-I’tidal, jld. 4, hlm. 503-504, Ibn Hajar al-‘Asqalani, Tahzib al-Tahzib, no. perawi: 138)
Maka jelaslah bahawa beliau dikategorikan sebagai pendusta yang memalsukan hadis. Tambahan pula hadis ini diriwayatkan dari jalur beliau sahaja. Cuma saya ingin jelaskan beberapa perkara di sini:
Pertama: Perbezaan Penilaian Antara Imam Bukhari, Ibn al-Madini dan Majoriti Ulama Jarh wa Taadil.
1. Penilaian al-Bukhari dan Ibn al-Madini ke atas beliau sebagai daif sebenarnya tidak bercanggah dengan pandangan yang menyatakan beliau pendusta. Ini kerana pandangan al-Bukhari dan Ibn al-Madini dianggap mujmal (tidak dinyatakan sebab kedaifan) manakala pandangan majoriti ulama Jarh wa Taadil pula mufassar. Mengikut kaedah ilmu Jarh wa Taadil, pandangan mufassar lebih utama untuk dipegang kerana pengkritik perawi ini mengetahui sebab kedaifannya.
2. Tambahan pula, Imam Bukhari juga diriwayatkan menyatakan bahawa beliau munkar al-Hadith. (Lihat: Ibn ‘Adiyy, al-Kamil fi al-Dhu’afa’, jld. 7, hlm. 296) Tambahan pula istilah Munkar al-Hadith di sisi Imam Bukhari membawa maksud seseorang perawi yang tidak halal kita meriwayatkan hadisnya (daif berat). (Lihat: al-Suyuti, Tadrib al-Rawi, jld. 1, hlm. 349). Ini mengukuhkan lagi pandangan majority ulama Jarh wa Taadil terhadap kredibiliti perawi bernama Abu Bakar bin Abdillah bin Abi Sabrah ini.

Kedua: Penilaian Ibn Rajab dan al-Iraqi
Mungkin ada yang bertanya mengapa Ibn Rajab dan al-Iraqi menilai hadis ini sebagai daif sedangkan ia palsu? Sebenarnya tidak ada percanggahan antara penilaian Ibn Rajab dan al-Iraqi dengan penilaian ulama yang menghukum hadis ini sebagai palsu atau terlalu daif. Ini kerana hadis palsu adalah satu cabang dari hadis daif. Maka tidak hairan jika mereka menghukum daif riwayat ini sedangkan ada ulama yang menghukumnya sebagai palsu. Bahkan Ibn Hajar al-‘Asqalani sendiri mempertahankan Ibn al-Solah dan al-Khattabi ketika beliau menyatakan bahawa hadis palsu (maudhu’) adalah seburuk-buruk cabang hadis daif. Ini membuktikan hadis palsu adalah 1 cabang dari hadis daif. Ini juga dipersetujui oleh al-Suyuti, Ibn Jamaah, al-Iraqi dan al-Sakhawi. (Lihat: Ibn al-Solah, Muqaddimah Ulum al-Hadith, hlm. 201, al-Iraqi al-Taqyid wa al-Idhah, hlm. 63, Ibn Hajar, al-Nukat, jld. 1, hlm. 838, al-Suyuti, Tadrib al-Rawi, jld. 1, hlm. 274, al-Sakhawi, Fath al-Mughith, jld. 1, hlm. 252-253)
Tetapi ini bukan bermakna kita perlu membakulkan semua hadis yang dinilai daif oleh ulama sebagai palsu. Semua penilaian hadis mestilah melihat kepada sebabnya secara terperinci dengan melihat status perawi menurut ulama Jarh wa Taadil. Maka dalam kes ini, penilaian daif oleh Ibn Rajab dan al-Iraqi mesti difahami bahawa ia palsu kerana perawi yang meriwayatkan hadis ini dihukum pendusta oleh ramai ulama Jarh wa Taadil.
Ia juga tidak bermakna kita menolak hadis daif ringan secara total. Hadis daif ringan boleh diamalkan dalam Fadhail al-A’mal dengan syarat-syarat tertentu yang digariskan oleh ulama.

Ketiga: Hukum Bepuasa Pada 15 Syaaban
Seperti yang saya telah sebutkan di awal artikel ini bahawa perbincangan ini hanyalah tentang status hadis yang disebutkan oleh syeikh berkenaan. Ia bukan bertujuan untuk menghalang orang awam untuk beribadah. Oleh itu, ulama semisal Ibn Rajab menekankan bahawa puasa pada hari Nisfu Syaaban tetap digalakkan kerana ia termasuk dalam hari putih (hari ke 13, 14 dan 15 setiap bulan hijriah). (Lihat: Ibn Rajab, Lataif al-Maarif, hlm. 151)
Oleh itu, walaupun hadis ini palsu puasa pada hari Nisfu Syaaban tetap digalakkan kerana ia termasuk dalam hadis galakan berpuasa pada hari putih.
Kesimpulannya, hadis ini telah jelas palsu kerana terdapat perawi bernama Abu Bakar bin Abdillah bin Abi Sabrah yang dikategorikan sebagai perawi pendusta. Saya tahu ada orang yang memperlekehkan keilmuwan saya. Tidak mengapa, jika tidak mahu terima pandangan saya. Setidak-tidaknya terimalah pandangan orang yang bukan sahaja digelar muhaddith tetapi digelar al-nuqqad (pengkritik perawi) dan al-Jahabizah (jaguh-jaguh hadis) seperti Imam Ahmad bin Hanbal, Ibn Maien, al-Bukhari, Ibn ‘Adiyy dan al-Nasaie. Mereka semua adalah tonggak dalam ilmu periwayatan hadis. Moga kita berlapang dada dengan penjelasan ini. Sekian.

Dr. Rozaimi Ramle
Selasa,
26 Mei 2015  

4 comments:

  1. kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 275
    juta, wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....




    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..


    Solusi yang tepat jangan anda putus asah.... AKI ALIH akan membantu
    anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: AKI ALIH: (((0823 1366 9888)))

    KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D


    angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/


    angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/


    angka GHOIB; malaysia


    angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/


    angka GHOIB; laos




    ReplyDelete
    Replies
    1. master sgp..kalau hang nak berjudi hang pi tang lain...hang mai salah tempat nih...pi masuk dalam kebun nu...

      Delete
  2. Saya ada kilaf, kekeliruan akan status hadisth ahmad, bukhari dan ibnu majah.. boleh terangkan apa kesahihannya secara details ?? Kepada sesiapa yang menulis blok ini..

    ReplyDelete
  3. Adakah tiada pahala jika kita berbuat amal pada malamnya dan berpuasa pada siang hari Nisfu Saaban, dengan alasan hadis mauduk atau daif?

    ReplyDelete